O autorze
Michał Fedorowicz - ekspert zarządzania i ochrony wizerunku w internecie. Twórca monitoringu behawioralnego sentymentu opinii w sieci. Założyciel i współwłaściciel największej internetowej agencji ochrony wizerunku w sieci - Apostołowie Opinii, zajmującej się m.in.: ochroną wizerunku, kontrolą i skanowaniem opinii w internecie, przygotowaniem audytów e-wizerunku, optymalizacją wizerunku w wyszukiwarkach. Od 2012 Apostołowie Opinii pomogła ponad 900 podmiotom gospodarczym w rozwiązywaniu e-kryzysów. Miesięcznie na stale obsługuje 180 firm.

5 wniosków płynących z sieci ws. #TK

Sprawa #TK jest obecnie wiodącym tematem w Internecie
Wyniki uzyskane za pomocą wszystkich wiodących narzędzi przeznaczonych do monitorowania zdarzeń w sieci oraz wnikliwej analizy behawioralnej pokazują, że sprawa #TK angażuje w tym momencie największa liczbę internautów i ma największy zasięg w sieci. Dane nie pozostawiają wątpliwości.

W ostatni weekend sprawa #TK dotarła do ponad 9,5 MLN użytkowników sieci, co oznacza, że praktycznie każdy internauta zetknął się ze sprawą. Należy zwrócić uwagę na fakt, iż od grudnia 2015 zasięg zwiększył się o ponad 3 miliony.


Zebrane informacje wskazują, że dyskusja toczy się we wszystkich dostępnych kanałach w mediach społecznościowych. W chwili obecnej nie ma miejsca w sieci wolnego od tematu #TK.



Z powyższych danych oraz wnikliwej behawioralnej analizy zamieszczanych postów, opinii i komentarzy wysuwają się następujące wnioski:
Temat #TK po ostatnim weekendzie jest wiodącym tematem w sieci.
Partia rządząca nie powinna odczuć odpływu sympatyków.
Nie widać drastycznej fali poparcia dla partii opozycyjnych w sieci.
Kluczowy jest też fakt że sprawa #TK wyraźnie przyćmiła sztandarowy program PIS.

#500plus
Jak pokazują analizy, w styczniu i lutym to właśnie program #500plus miał (ma) szanse stać się najbardziej interaktywną ustawą w sieci.

Szczegółowa analiza poszczególnych wpisów na FB i TT polityków PiS i ich zwolenników może sugerować, że nie ma jednej wspólnej linii obrony całej sytuacji lub pomysłu kontruderzenia tak ja w wypadku wizyty PBS w Europarlamencie. To może oznaczać że temat może być przeczekany lub ewentualnie tonowany. Należy zaznaczyć że sprawa #TK nie oznacza odpływu sympatyków PiS i rządu PBS. Nie ma na chwilę obecną danych, które wskazywałyby na to, że jest w sieci jakiś podział między sympatykami partii Jarosława Kaczyńskiego. Analiza behawionlara opinii zwolenników PiS w miażdżącej większości wskazuje na maksymalne poparcie dla działań rządu.

Temat #TK to paliwo rakietowe dla Nowoczesnej
Analizy ilościowe pokazują, że bezwzględnie największym beneficjentem w sieci obecnej sytuacji jest Nowoczesna. Partia Ryszarda Petru bardzo świadomie i umiejętnie kapitalizuje w Internecie sprawę #TK, czego koronnym przykładem jest hasztag #12marca. Przegląd ostatnich 4 miesięcy wskazuje, że głównym paliwem dla Nowoczesnej jest sprawa #TK. Żadne inne wydarzenie w sieci nie daje tej partii tak dużej mocy.

Prezentowane dane wskazują jednoznacznie, że okres styczeń / luty to dla Nowoczesnej trudny okres. Wyciszenie sprawy #TK, przegrane przez wszystkie partie opozycyjne, wystąpienie PBS w parlamencie europejskim, program #500plus, ataki internatów z różnych stron spowodowały, że partia traciła zasięg w sieci a część komentatorów wróżyła stagnację i marazm. Po bardzo dobrej końcówce roku (grudzień 10MLN zasięgu w sieci) Nowoczesna w styczniu uzyskała wynik 6MLN zasięgu a w lutym 5,5MLN zasięgu - to spadek o prawie 45%. Brak obecność na timelinach internautów spowolnił wzrosty sondażowe a nawet w przypadku niektórych zaowocował spadkami.

Powrót sprawy #TK sprawił że Nowoczesna odzyskała siłę napędową.

Partia Ryszarda Petru w 100% wykorzystała temat #TK w ostatni weekend. Hasztag #12marca okazał się skutecznym orężem do budowy zasięgu i zmuszenia internatów do interakcji. Biorąc pod uwagę dane o zasięgu samego tematu #TK w sieci dla przeciętnego internauty to właśnie Nowoczesna w największym stopniu skonsumowała ewentualne zyski płynące z sobotniego protestu.

Skuteczne budowanie napięcia czy promowane wydarzenia w sieci to dziś klasyka marketingu politycznego i ta lekcja została przez Ryszarda Petru odrobiona. Pytaniem zasadniczym, przed jakim stoi kierownictwo partii jest to czy obecne działania w sieci będą miały skuteczną konwersję na poparcie w sondażach.

Partia RAZEM największym zaskoczeniem w sieci
Partia Razem niczym feniks z popiołów po kilku miesiącach sieciowego niebytu pojawiła się ze skuteczną kampanią pod KPRM. Hasztag #occypyKPRM w przeciągu jednego dnia uzyskał ogromy zasięg w mediach społecznościowych.

Ponad 350.000 osób w przeciągu 24 godzin miało styczność z działaniami partii Razem. Razem, która w sieci nie należy do dużych organizacji (57.000 fanów profilu partii na Facebooku, i ponad 10.000 śledzących konto na Twiterze) niczym wzorowy social ninja jako jedyna partia na lewicy bardzo sprawnie i skutecznie zdominowała sieć, a co najważniejsze rozbiła internetowy duopol Nowczesnej i PO na krytykowane partii rządzącej w sieci ws. TK. Trudno prognozować jakie dalsze działania w sieci partia Razem podejmie, natomiast najważniejszy z jej perspektywy jest fakt, iż potrafi bardzo skutecznie mobilizować sympatyków w sieci.

Na marginesie warto wspomnieć, że SLD kompletnie nie zaistniało w sieci przy temacie #TK.

Platforma Obywatelska w dalszym ciągu nie może/nie potrafi zdobyć sieci
PO ma problem z Internetem od kilkunastu miesięcy. Przegrane podwójne wybory w pełni pokazały jak bardzo partia Grzegorza Schetyny nie rozumie sieci, ostatni weekend i sprawa #TK tylko potwierdziły te opinie.

Od października 2015 PO z małymi wyjątkami nie uzyskuje w sieci większego zasięgu niż 150 tyś dziennie. Co dla partii która ma ambicje wygrania wyborów jest bardzo niewystarczające.

#rzadziepublikuj - ten hasztag mógł dać PO odbicie w sieci i przynajmniej stać się zalążkiem zmiany w postrzeganiu PO przez internatów. Niestety PO, pomimo bardzo dużych chęci i zaangażowania, zostało kolejny raz „zaorane” przez Internet. Szczegółowa analiza zasięgu pokazuje że aż 35% internatów publikujących pod hasztagiem #rzadziepublikuj, hejtowało PO czyli nastąpił znany proces „wrogiego przejęcia hasztagu”.


Dodatkowa analiza wskazuje, że faktycznie samo PO nie zrobiło większego zasięgu niż 150 tys. a reszta czyli 250 tyś do praca hejterów. Zastanawiającym może być fakt że PO mając świadomość polityczną mogło dozować hasztag podobnie jak Nowoczesna. Obecne wyniki też nie wyglądają obiecująco.

Kukiz’15 wielkim nieobecnym w sprawie #TK
Kukiz’15 to organizacja, która ma największy potencjał do zdobywania zasięgów i interakcji w sieci, które mogą przekładać się na poparcie. W porównaniu z konkurentami Kukiz’15 ma najwięcej fanów na profilu FB, potrafi bez udziału mediów budować milionowe zasięgi, zdobywać tysiące polubień i udostępnień. Niestety w wypadku sprawy #TK koncepcje Pawła Kukiza nie przebijają się w postaci jednego hasła do sieci.

Głębsza analiza wskazuje, że właśnie brak świadomych lub nieklasycznych działań marketingu politycznego w sieci przekłada się na brak dynamiki w ogólnopolskich sondażach.

Podsumowanie
Tak duży zasięg i ogromna interakcja sprawy #TK paradoksalnie nie jest dobra w dłuższej perspektywie dla żadnej opcji politycznej. Sprawa #TK rozpala Internet do czerwoności i nie widać na horyzoncie żadnego innego tematu, który mógłby stanowić przeciwwagę. Ilość polubień, udostępnień, komentarzy jest 5 razy większa niż przy każdym innym temacie politycznym w sieci. Analiza języka komentarzy po obu stronach sporu pokazuje, że jest on z dnia na dzień coraz bardziej krwisty i agresywny. Oznacza to dla wszystkich stron konfliktu, że będzie bardzo trudno zapanować nad eskalacją problemu i można prognozować, że istnieje silna obawa, iż konflikt może przenieść się z ekranów komputerów na ulicę.
POLUB NAS NA FACEBOOKU
Trwa ładowanie komentarzy...